آموزش رایگانپایان نامه معماری

آموزش نگارش رساله ارشد معماری

آموزش نگارش رساله معماری

آموزش نگارش رساله ارشد معماری

چگونه یک رساله حرفه‌ای بنویسیم؟

یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان رشته معماری بخصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر، نگارش صحیح و اصولی رساله معماری است. یک پایاننامه موفق مستلزم تعیین دقیق موضوع، جمع آوری مدارک و اسناد مربوطه به آن،  تنظیم و تحلیل مدارک، نتیجه گیری و استفاده از نتایج حاصله در طراحی و ارائه کلیه دستاوردهای پروژه در قالب نقشه، تصاویر و ماکت است . در این بخش، خانه معمار  قصد دارد تا نحوه صحیح نگارش و تدوین رساله معماری رساله معماری را به‌صورت رایگان خدمت شما کاربران عزیز ارائه دهد تا بخشی از نیازهای شما برآورده گردد و سهم کوچکی در موفقیت‌های روز افزون شما عزیزان داشته باشیم.

رساله معماری

چکیده

چکیده یکی از مهم ترین بخش های رساله معماری است. دلیلش این است که هدف چکیده جلب توجه خواننده و حفظ توجه در طول رساله می باشد.

فصل اول

فصل اول رساله معماری در مورد چهار چوب نظری پروژه است و با مقدمه آغاز می‌شود. البته در تمام فصول رساله معماری مقدمه اولین بخش است و دانشجو اهداف مطالعات آن فصل را در مقدمه بیان می‌کند.
به طور کلی در فصل اول به معرفی چرایی انتخاب موضوع، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیه‌ی تحقیق پرداخته می‌شود.

فصل دوم

در فصل دوم رساله معماری به بررسی شناخت اقلیم و بستر طراحی می‌پردازیم چرا که کشور ایران منطقه‌ای با آب و هوای مختلف است. از اینرو شناخت اقلیم و بستر طراحی بسیار ضروری است. امروزه در کشورهای جهان بیشترین استفاده از انرژی های طبیعی صورت میگیرد تا بدین ترتیب میزان مصرف سوخت های فسیلی کاهش یابد.
برای مثال در اقلیم گرم و خشک از حیاط مرکزی و بام مسطح استفاده می‌شود یا در مرکز حیاط از فواره‌ی آب استفاده می‌شود. اما در مناطق معتدل و مرطوب از بام شیب دار و پنجره های نسبتاً بزرگ استفاده می‌کنندکه هر کدام دلیل علمی خود را دارد.

فصل سوم

در فصل سوم  رساله معماری به تحلیل و بررسی پروژه پرداخته می‌شود نمونه‌های موردی از طرح مورد نظر  بررسی می شود که این امر در قالب بررسی نمونه‌های داخلی و خارجی صورت میگیرد. پس از تحلیل و بررسی هر یک از نمونه‌‌ها و فهمیدن نقاط ضعف و قوت هر یک از آنها مؤلفه های مثبت هر یک از طرح ها را برمی گزینیم.

فصل چهارم

در فصل چهارم رساله معماری به  بررسی ضوابط و استانداردهای طراحی پرداخته می‌شود. این ضوابط و استانداردها به ما کمک می کند طرح ما بر مبنای اصول فنی و مهندسی ساختمان بنا گردد. اصولا منبع ما در این فصل کتاب استاندارد های طراحی معماری نویفرت می باشد. علاوه بر این، شناخت استانداردهای طراحی به ما کمک می کند ساختمان با کمترین خطای ممکن ساخته شود.

فصل پنجم

در فصل پنجم، در ابتدا به تحلیل سایت مورد نظر پرداخته می‌شود و از جهت قرار گیری بنا، بهترین نور ممکن و همچنین شناخت آلودگی های صوتی می پردازیم، سپس با تعریف کانسپت به روش رسیدن به طرح ممکن پرداخته و پس از بررسی آلترنتیوهای ممکن بهترین انتخاب را بر اساس تحلیل سایت و کانسپت انجام می دهیم و به طراحی نقشه ها و سه بعدی می پردازیم و در انتها نتیجه گیری را خواهیم داشت.

چند نکته مهم

  • در نهایت رساله شما نیاز به ویرایش خواهد داشت. بنابراین بهتر است پس از اتمام کار نگارش رساله معماری، آن را از نظر ساختار و محتوا بررسی و ویرایش کنید. پایان­ نامه را چند بار بخوانید تا مطمئن شوید هیچ اشتباه چاپی، املایی یا جمله بندی در متن وجود ندارد.
  • استفاده از جملات روان و ساده و وضوح و شفافیت مطالب از ویژگی‌های یک رساله معماری خوب است. بنابراین از به کاربردن جملات طولانی و مبهم خودداری کنید و با بیانی قاطع و صریح هم میزان تسلط و اشراف کامل خود را بر موضوع تحقیق و مباحث رساله معماری نشان دهید هم به مخاطب کمک کنید تا به سرعت مطالب مقدمه پایان‌نامه شما را درک کند.
  • در ویرایش نهایی پایان ­نامه دقت داشته باشید که محتوا و مطالب تکراری نباشند.

برای مطالعه و دانلود رساله معماری با موضوعات مختلف اینجا کلیک کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا