پاورپوینت درس انسان طبیعت معماری

دانلود پاورپوینت نور در معماری

پروژه انسان طبیعت معماری

دانلود پاورپوینت نور در معماری

پاورپوینت انسان طبیعت معماری

کد محصول: 1-158

در این پروژه، خانه معمار به تحلیل و بررسی نورد در معماری پرداخته است. این پروژه در قالب 103 اسلاید پاورپوینت خدمت شما عزیزان ارائه شده است. در ادامه می‌توانید بخشی از این پروژه را مطالعه کنید.

دانلود پاورپوینت نور در معماری

زيبائی که  به چشم می آيد از پرتو  نور و روشنائی است  و گرنه در تاريکی ، زيبائی  مفهومی ندارد.زيبائی حقيقتی است با نور معرفت درک ميگردد و زيبائی ظاهری با عزيزترين حس ما که بينائی است ديده می شود. نور و روشنايی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زيبائی به چشم آيد و رنگ و ساير زيبائيهای شیء جلوه کند. بنابراين بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زيبائی شناسی و هنر جايگاه ويژه ای داشته باشد. از جمله  علوم و هنرهايی  که می توان  به نقش نور در آن اشاره داشت ، هنر معماری است که بحث مفصلی  را در زمينه روند بهره گيری از نورطبيعی به خود اختصاص می دهد.ابزار و وسايل روشنايی نيز به عنوان عواملی که تأمين کننده ی نور مصنوعی هستند ،مطرح می باشند. در هنر معماری  نور يکی  از اجزايی است که کنار عناصر و مفاهيم ديگر از قبيل ساختار ،نظم فضايی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان يک عنصر مجزا بايد نقش خود را ايفا کند.

تاريخچه بهره گيری ازنور طبيعی درمعماری

 

دانستن روند بهره گيری از نور خورشيد به اندازه روند شکل گيری مصالح و يا شکل های مختلف زيربنائی ساختمان جهت طراحی بسيار لازم می باشد.اولين تاريخی که ما از آن اطلاع داريم سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشدکه در آن زمان جهت کسب نور و سايه از ايجاد اختلاف سطح در ديواره های خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره های سوم و دوم ق.م از روی آثار خانه هايی که ديوار آنها تا زير سقف باقی مانده بود می توان استنباط کرد که هر اطاق از طريق يک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده اند، در دوره عيلام در حدود ۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ ق.م نيز نمونه ای از پنجره های شيشه ای بدست آمده که شامل لوله هايی از خمير شيشه می باشد که در کنار هم و در داخل يک قاب جای می گرفته و بطور حتم جهت روشن کردن داخل بنا مورد استفاده بود.
از جمله کهن ترين مدارک و نمونه های در و پنجره در معماری ايران را شايد بتوان در نقش قلعه های مادی در آثار دوره شاروکين يافت. از روی نقش برجسته آشوری می توان روزنه هايی را که بر روی برج ها ساخته شده اند تشخيص داد.

در دوره هخامنشی در تخت جمشيد  وضع  درها به خوبی روشن و پاشنه گرد آن ها اغلب به جای مانده است، همچنين در اين کاخ ها بالای درها و حتی بام ها،روزن ها و جام خانه هايی داشته وگرنه فضای بزرگ و سرپوشيده آن ها را چگونه چند جفت در که اغلب بسته بوده روشن می کرده است؟
در اصل ازخصوصيات سبک پارسی ، تعبيه  سايبان و آفتابگير منطقی و ضروری برای ساختمانهاست.در اين دوره ازاصل اختلاف سطح، جهت جذب نوربه داخل استفاده می شد.براساس تحقيقات پروفسور ولفانگ معلوم شده که انحراف زوايای بناهای تخت جمشيد بر اساسی بنياد گذاشته شده که بوسيله ايجاد سايه روشن های گوناگون تعيين روز  اول سال و  فصول مختلف ميسر شده و اين انحراف به معمار ايرانی اجازه می داده مکان های مورد نياز برای زيستن را به صورتی بسازدکه در فصول مختلف سال هر خانه به مقدار لازم از آفتاب و روشنايی استفاده نمايد.

در مصر باستان نور دارای اهمیتی ویژه بوده است. لوکوربوزیه در این ارتباط می گوید: «معماری بازی هنرمندانه دقیق و خیره کننده مجموعه ای از اجسام ساخته شده در زیر نور است. چشم های ما برای این آفریده شده اند که فرم ها را زیر نور ببینیم: این سایه و روشن ها هستند که فرم ها را در مقابل ما برهنه می سازند. مکعب، مخروط، کره،استوانه و هرم اولین فرم هایی هستند که نور آن ها را به ما عرضه می کند.تصاویر آن ها ناب، ملموس و صریح هستند».

عناصر نورگیری در معماری سنتی

این عناصر در معماری سنتی ایران از دو جهت مورد مطالعه قرار می گیرند، گروه اول به عنوان کنترل کننده های نور مانند انواع سایه بان ها و دسته دوم نورگیر ها.

گروه اول نقش تنظیم نور وارد شده به داخل بنا را به عهده دارند و به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول آنهایی که جزو بنا هستند مانند رواق و دسته دوم آنهایی که به بنا افزوده شده و گاهی حالت تزئینی دارند مثل پرده. عناصری که به عنوان نورگیرها مطرح می شوند نام های مختلفی دارند ولی همه نورگیر هستند و عبارتند از: روزن، شباک، در و پنجره مشبک، جام خانه، ارسی، فریز و خوون . در مقابل عناصری مانند رواق، پرده، تابش بند، سایه بان ها و ساباط قرار دارد که نقش کنترل کننده نور و تنظیم آن برای ورود به داخل بنا را به عهده دارند.

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
—————————————————————————————
نام محصول: دانلود پاورپوینت نور در معماری

فرمت فایل: پاورپوینت

 
تعداد صفحات: 103 اسلاید

حجم فایل: 2 مگابایت

قیمت قبلی: 100000 تومان

 

 

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

دانلود پاورپوینت نور در معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا