پاورپوینت آشنایی با معماری جهانپاورپوینت سبک‌های معماری

دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری اشکانیان

پاورپوینت اشنایی با معماری جهان

 پاورپوینت آشنایی با معماری اشکانیان

نمونه موردی معماری اشکانیان

کد محصول: 1-129

در این پروژه، خانه معمار به معرفی جامعی از سبک معماری اشکانیان پرداخته است. این پروژه در قالب 118 اسلاید پاورپوینت خدمت شما عزیزان ارائه شده است. در ادامه می‌توانید بخشی از این پروژه را مطالعه کنید.

 پاورپوینت آشنایی با معماری اشکانیان

تیره پارتوا یا (پارت) یکی از شاخه های نژاد آریای ایرانی است که در کتیبه داریوش اول سرزمین آنان پرثو نامیده شده است.همین نام بعدها به پهلو مبدل شده و مرکز اسقرار انان شمال خراسان کنونی بوده است.خراسان بزرگ در برگیرنده خراسان کنونی فرارود(ماورالنهر)افغانستان کنونی و برخی شهرها و آبادی های دیگر می شده است.

این شیوه پس از حمله اسکندر به ایران پدیدار شده و در دوره اشکانی ساسانی صدراسلام و در برخی جاها حتیبعد از اسلام تا سده سوم و جهارم هجری دنبال شده است.متاسفانه آثار کمی از روزگار نخست آن در ایران بجای مانده است. اشکانیان فرمانروایان پس از آن بر ایران فرمانروایی پس از سلوکیان(جانشینان اسکندر)بودند که از سال 250پیش از میلاد تا 224  پس از آن بر ایران فرمانروایی کردند تا اینکه بدست اردشیر ساسانی برافتادند.ساسانیان نیز نزدیک به جهار سده تا چندی پس از حمله مسلمین در 652 میلادی (31هجری)به فرمانروایی پرداختند.

 پاورپوینت آشنایی با معماری اشکانیان

پس از حمله اسکندر یونانی ها تلاش داشتند که به گونه ای سلیقه و فرهنگ خود را بر ایرانبان تحمیل کنند اسکندر برای رسیدن به این هدف مخصوصا در ایران فرمان داد تا ده هزار تن از سربازان و سرداران او با زنان ایرانی ازدواج کنند و خود نیز از میان شاهزادگان و نجیب زادگان دو دختر را به همسری برگزید.همچنین او سی هزار تن از کودکان ایرانی را در میان سپاه خود قسمت کرد تا زیر دست مقدونیان و یونانیان پرورده شوند و فنون جنگی را از آنان فراگیرند.با این همه برخلاف اقوامی که  در چنین شرایطی فرهنگ حاکم را می پذیرفته اند ایرانیان تن به این عمل ندادند .

باید گفت معماری پیشرفته ترین هنر یونانی است و بخاطر ظرافت و نظم و تزیینات ویژه آن در طول تاریخ معماری اروپا در چندین دوره از آن تقلید شده است.البته این خصوصیات خدمتی به تنوع نمی کرد و سرانجام معماری از قاعده های بدست آمده پا فراتر نمی گذاشته و از همین رو  تکرار در طرح و شکل ساختمان های یونانی فراوان است.

برای مقایسه تنوع در معاری یونانی ایرانی به سختی از پروفسور امیه خاورشناس بزرگ فرانسوی بسنده میکنیم که گفته است:(به کسانی که دوستدار هنر هستند توصیه میکنیم اول به یونان بروند و بعد به ایران.چون در ایران گوناگونی در ساختمانها حتی در یک دوره تاریخی بخ.بی یافت می شود.بر عکس انچه که در یونان بصوت تکرار دیده می شود.)البته این تنخا یک نقد هنری است.

برای نمونه در زمان ساسانیان دو ساختمان را نمی توان یافتکه در طرح کاملا همانند به هم باشند هر کدام ویژگی خود ا دارند و این ویژگی ها معمای ایران و در اینجا شیوه پارتی است .

در این ساختمان ها از اصل (جفت) و (پد جفت) یا به گفته دیگر،(قرینگی) و (نا قرینگی) بهره گیری شده است.بنظر می رسد در ساختمان هایی که برای نیایش ساخته شده اند ، مانند مهرابه ها (نیایشگاه آیین مهری)و کاخهای پذیرایی که می بایست در آنها دید انسان به یک نقطه معطوف و متوجه شود از جفت یا قرینگی بهره بری ولی برعکس درساختمان هایی با کارکرد مسکونی مانند خانه و کاخ ها که باید تنوع انجام کرد،از پدجفت بهره برده اند و این کار را سازندگان ایرانی بخ بهترین نحو انجام داده اند.این ویژگی را در کاخ سروستان می توان یافت .

 پاورپوینت آشنایی با معماری اشکانیان

مصالح ساختمانی مورد استفاده در زمان اشکانیان بیشتر سنگهای پاکتراش و در زمان ساسانیان اکثرا” از خشت خام، خشت پخته و سنگ لاشه ( لاشه سنگ ) می باشند. برای آراستن ساختمان ها کاشیهای لعابدار و لاجورد و نیز اندود گچ مورد استفاده قرار می گرفت

از جلوه های مهم هنری این عهد ، هنر گچبری را می توان نام برد كه رواج بسیاری داشت و نقوش آن تلفیقی از سبك یونانی و هخامنشی است.

بهترین آثار هنری گچبری این عهد بر روی دیوارهای مكشوف در آشور، اوروك (در عراق) و كوچه خواجه (در سیستان) یافت شده است. رونق هنر گچبری بیشتر به سبب وفور گچ معدنی و سهولت كار با آن بوده كه رغبت بیشتری در استفاده از این روش تزئینی را سبب می گشته است. در آن روزگار ملاط گچ به سهولت بر دیوار كشیده می شد و به سرعت خود را می گرفت و سفت می شد لذا هنرمندان اشكانی به سرعت و سهولت می توانستند سطح وسیعی را با نقش و نگاره های زنجیره ای بپوشانند.

رواج این نوع نقوش تكرار شونده را برخی مرتبط با نقوش مشابهی می دانند كه در بافته های ایلیاتی پارتیان چادر نشین مشاهده می شود.

حجّـاری ها و مجسمه های كوچكی كه از گل ِ پخته  شكل گرفته اند و مجسمه های مفرغی كه از جنس عاج و به نحو ناشیانه و زمخت ساخته شده اند، نمونه هایی از آثار این دوره محسوب می گردند. كوزه های سفالین عهد اشكانی عمدتاً دارای نقش هایی بوده اند و انواع ساده و رنگی آنها دارای اهمیت هنری چندانی نمی باشند.

 

پاورپوینت آشنایی با معماری جهان

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
—————————————————————————————
نام محصول: دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری اشکانیان

فرمت فایل: پاورپوینت

 
تعداد صفحات: 118 اسلاید

حجم فایل: 10 مگابایت

قیمت قبلی: 100000 تومان

 

 

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

آشنایی با معماری جهان، معماری اشکانیان، سبک اشکانیان در معماری، شهرسازی اشکانیان، هنر و معماری در دوره اشکانیان، نمونه موردی معماری اشکانیان، آشنایی با سبک های معماری،

 پاورپوینت آشنایی با معماری اشکانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا